Válogatott műkritikák, elemzések

Politikai giccs és beton

Ha az MKKP-műveknek van egységes esztétikája, akkor az a flat design, vagyis a kétdimenziós, átmenet nélküli színfelületekből álló képi elemek esztétikája. Az AirBnb, Uber, Bumble lassan szinte az összes nagyvállalati webes felület stílusa, ami egyszerre nagyon kortárs és globalizált. Ennek megfelelően középszerű és semmilyen, vagyis szó szerint lapos, ‘flat’. A flat designnal ábrázolt képi elemek jó része figurális: létező és nem létező mesék karakterei, teljesen esetleges helyeken, értelmezhetetlen helyzetekben. Elcsatolódva mindentől, ami értelmet adhatna egy mesehős fiktív vagy nem fiktív karakter életének. Modulárisak, mint egy webes felületen az ikonok: szabadon kapcsolhatod őket egymáshoz, de ez nem fog összefüggő történetekhez, maximum csak gegekhez vezetni. A brutalista, funckionalista köztéri struktúrák erőt, ambíciót sugallnak a határozottságukkal és szilárdságukkal, tehát a maguk korszakának ideáljait, szép oldalát testesítik és mutatják meg. Az MKKP-akció során nem csak lefestik, hanem felülkódolják, tehát a jelentésüket és a karakterüket változtatják meg. Végső soron ezek az akciók erőszakosak. Telefonos játékokba illő karaktereket és nagyvállalati webfelületek esztétikáját erőszakolják, terjesztik ki köztérre, és előirányozzák, hogy ezt vidámnak kellene találni. Ami a mi korszakunkban nyomasztó, a digitalizált, globalizált, cukisított sivárság és populista középszer, az írja most felül a régi kor ideáljait, vagy csak egy anyag nyersségét és egyenességét. A mindennapi nyelvben sokszor szocreálnak neveznek mindent, ami betonból van és a rendszerváltás előtt épült, pedig a szocreál nem modern, hanem historizáló. A lényege, hogy kifejezze a sztálinista ideológiát, mutassa, ösztönözze a kommunizmus építését. Tipikus magyar szocreál a klasszicizmust idéző épület munkásszobrokkal. Az irónia az, hogy 

az a nyers betonstruktúra, ami megúszta a szovjet központosítás ideológiáját, a nemzeti, historizáló köntösbe csomagoló szocreált, az MKKP akciója során áldozatul esik a JYSK bögre és a flat design globalizmusának.

itt

Folytatás! Válaszom a gyalázkodó kommentelőknek.

For Ozora festival, about visionary art

“The led lights of Infinity Mushroom could be a representation of the mycelia’s information and energy transfer – inside the bulb, the reflections on the glass surface become a branching network. Information is data within a context where it makes sense, energy is a capacity to do something. In the case of the Infinity Mushroom, information initially flows from the ground up, as mushroom caps unfold based on a genetic code, but once embodied by the cap, information flow becomes circular, as the mushroom is a living organism, whose cells communicate with each other. Energy transfer is both from upwards and downwards, as sunlight comes from the sky, nutrients from below, water both from above and below. Mushrooms are decomposers, so their life processes release energy. This installation is both interactive and representational. Visitors influence the light-flows (having agency as an individual) – the lights react to the sensors in the floor. Mushrooms also represent possible models of social organizations. Just as the challenge of our age is retain individuality and original creativity within a fundamentally connected and networked society, mushrooms connect the living to the dead, the organic to the inorganic, meanwhile providing much joy and creativity.”

here, also here and here

OZORA 2022 art review

My favorite is the Cat Chapel. Intentionally an essentialist work of art: the wooden chapel decked out with pillows takes after the shape of a cat god: a many-eyed sphynx on which fractals are projected at night (3D projection mapping) – when we cannot see physical reality with our bare eye, then the reality-structuring logic (fractals based on sacred geometry) becomes visible.

The inside of the Cat also breaks down into fractals, but these are more organic – cat fractals individuate from the godhead: cats in the process of individually taking up shapes. There is a heavenly fresco on the ceiling: two cats, one of them sitting on a cloud made of donuts, the other on a cloud of burgers. Why? I think it’s because the cats do what they want. Just because. The heavenly fresco represents a worldview in which existence is not to be understood, only accepted. There are cat representations that have been created by humans from the originally existing and divine cat: Japanese waving cats, cat paintings, ceramic cat figurines. Places where cat representations had been (marked by blue-tac spots), and crystals. I suppose the crystal is a metaphor for the embodied energy expressed along a given structuring logic. So the crystal indicates that the fractal cats of the chapel as well appear as embodied being who individuate energy. The crystals are also there because they are good to be around, they have good energy, or because a chapel needs to hold some treasures.

Here both English and Hungarian

Hollow Summit

 Itt álljunk meg egy percre: milyen műkritika ez a szöveg? Nem gazdasági, nem politikai, nem történeti fókuszú, nem dramaturgiát elemez, nem a műfajok keveredésére, nem a médiahasználatra fókuszál, és még csak nem is a befogadó szubjektív tapasztalatát írja le. Kapcsolódásokat szeretnék leírni, és a kapcsolatok ágenseit, beleértve a nem-embereket, vészmadarakat, egregorokat is.

A ↻ʂúçʂ kapcsán mindenki maga dönti el, mi Jinx, Azazello és Admin ontológiai státusza. Nem reprezentációk, mert nem valami vagy valaki helyett, vagy valaki nevében vannak jelen; és nem is metaforák, hanem azok, amik, önmaguk és cselekvők. Az egregor helyett lehetne rájuk az angol mascot,  esetleg a jiddis kabbalah szóból származó kabalát használni. A kabala szerencsét hozó tárgy, a mascot kifejezetten csoportok kabalafigurája, amelynek nem kell mindenféleképpen tárgyban manifesztálódnia, reprezentálhatják képek vagy dalok is. 
A ↻ʂúçʂ során a kabalafigura alakít csoportot, mint ahogyan a három egregore csoportjai is a kabalájukhoz öltöztek, és annak képével nyomtatott karakterkártya volt a nyakukban. Az alkotók szerint a Hollow feloldja az identitásokat, és valóban: ahogyan a kabalafigura létrehozza a csoportot, egy új, közös identitás jön létre, amely feloldja a korábbiakat. Van olyan elképzelés, miszerint az identitás eredendően interszubjektív, valami, ami inherensen a társadalmi térben létezik, hiszen egyedül senkinek nincs identitása, és nem is minden kultúrában érvényes ez a fogalom. Az identitás a jelölők és interakciók szintje, az adott emberre adott reakciók összessége, kimerevítve és adott személyre vonatkoztatva: te ilyen és ilyen, ez és ez vagy. FORRÁS

Co-Illusion: Dispatches from the End of Communication – book review

“At this point I would like to reflect on a foundational principle of visual studies: what do images prove nowadays? There are deepfake technologies to falsify videos through changing the identity of the speaker, CGI and Photoshop is widely used in the media industry, while even documentary photographs can be staged and digitally edited. Countless people falsify, or deny, or just ignore evidence. U.S. presidents have started wars on fabricated evidence (for example the Tonkin incident leading to the Vietnam war, or the alleged mass destruction weapons of Saddam). There have been instances beyond the Trump-camp where people falsified their whole public image (Rachel Dolezal, Jessica Krug). Creating and then externalizing subjectivities through mediated images is a global phenomenon, contingent on the collapse- and remapping of institutional-private and political-private boundaries. Is there anything particular, special, revelatory about Trump saying that a video recording of him does not represent him? Trump thinks the press lies and they are out to get him – the press can indeed lie, and the press coverage of any USA president is often biased. Many would think so, not only Trump himself, or his voters.” FORRÁS

Melegvizek országa és Revolúcióparabotanika

“A tudatmódosítás medikalizációs értelmezési és politikai kerete (vagyis az a gondolat, hogy a fogyasztókat nem büntetni, hanem gyógyítani kell) is huszadik századi: ma már enteogénekről, tanító és gyógyító növényekről beszélni nem nem csupán egészségügyi, de (újfent) szakrális tevékenység is lehet. Buharovék növényi forradalma komolyan veszi magát, szerencsére. Alkotásaik sem ezoterizálást, sem patologizálást vagy pszichologizálást nem végeznek, nem akarnak fegyelmezni vagy büntetni. A növényekkel kapcsolódó karakterek ellenpontjaként értelmezhető katonák figurái kínosak és pöffeszkedők, a többi szereplőhöz képest is eltúlzottak. 

A film is, az installáció is tudatfolyam, ami a növényekhez való kapcsolódás módjait mutatja be: lehet őket kertben termeszteni, üvegházban tartani, megenni, úszni köztük, hozzájuk dörgölőzni, növénnyé változni. Ez az, ami a film idejéből számít, a kiemelt, fontos dolgokkal töltött idő.

itt

A művészet kortárs kihívása

“Az eddigi művészet egy mix volt: voltak benne antik és keleti kultuszok elemei, egyszerre formalizmusokkal és modernizmussal. Ahogy megszólalt egyszerre lehetett logos, pathos, ethos. Elmonta, elmutogatta, tudatta mi van a világban, hogyan működik a világ, hogyan élj a világban, és közben jöttek az érzések. Nem csak a jelölt volt leválasztva a jelölőről, hanem mindezek egyszerre érzést közvetítettek. Érzés volt leválasztva közvetlen tapasztalásról, aztán már minden csak diskurzus maradt és reprezentáció. A kritikai nyelv pedig zsongolőrködött a tőkékkel, mintha absztrakciók adottan léteznének. Nem lehetett igazán energiáról és érzésről beszélni. A kritikai nyelv elrejtette ezt a szintet. Talán a kritika műfaja se élt igazán: valami félfeudális model szerint kifejezték az emberek a hűségüket írott formában, vagy digitális szimbólumokkal.”

További elemzések és műkritikák ITT.